Sök | Support | Kundportal |
Tack! Filen laddas nu ned.

ITIL

Information Technology Infrastructure Libary är den branschstandard som alla IT-driftleverantörer och större IT-avdelningar följer. ITTIL är ett best practice regelverk med processbeskrivningar och terminologi för hur IT-drifttjänster bör produceras. Ursprunligen skapades regelverket av Brittiska stadsförvaltningen på 1980-talet. 

The IT Infrastructure Library (ITIL) togs fram av brittiska Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) med avsikten att på ett heltäckande sätt sammanställa erfarenheter från arbeten med att leverera kostnadseffektiva och kvalitativa IT-tjänster. Organisationer blir mer och mer beroende av IT för att kunna uppnå affärsmål och möta affärsverksamhetens behov. Det ökande beroendet leder till större krav på kvalitativa IT-tjänster. Med kvalitet menas här att tjänsterna matchar verksamhetens behov och användarnas krav och ändras i takt med att de ändras och utvecklas.Service Management inom ramen för ITIL spänner bl.a. över följande områden.


• Service Strategy
• Service Catalogue
• Service Design
• Financial Management for IT Services
• Service Improvement
• Demand Management
• Service Transition
• Business Relationship Management
• Service Operation
• Service Desk
• Service Management Implementation
• Service Level Agreement (SLA),
• Service Portfolio
• Operational Level Agreement (OLA

Service Management omfattas även av följande processer;
– Change Management
– Service Asset and Configuration Management
– Release Management
– Capacity Management
– Event management
– Incident Management
– Problem Management
– Access Management
– Request Fulfillment Management

IT Infrastructure Service Library består av en serie böcker som ger råd om hur man tillhandahåller IT-tjänster med kvalitet. ITIL beskriver en praxis för IT service management och erbjuder ett dokumenterat, systematiskt tillvägagångssätt som hjälper organisationer att leverera välskötta IT-tjänster när man står ansikte mot ansikte med kunskapsbrist, komplexa system, snabba förändringar, ökade och oförutsägbara verksamhets- och användarkrav. En dylik systematisk approach till IT service management reducerar även personalens inlärningskurva.
Service Management


Information technology (IT) är en ofta använd term som ändrar betydelse efter sammanhang. Sett ur ett perspektiv så är IT-system, tillämpningar och infrastruktur komponenter eller underordnade delar av en större produkt. De utgör förutsättningen för eller finns inbyggda i processer och tjänster.
Sett ur ett annat perspektiv är IT en organisation med egna kunskaper och resurser. Det finns IT-organisationer av lika typer till exempel egna affärsenheter, servicefunktioner som delas av flera enheter eller kärnenheter som servar en hel koncern.


Sett ur ett tredje perspektiv, så är IT en kategori av tjänster som används av verksamheten. I typfallet handlar det om IT-tillämpningar och infrastruktur som satts samman i tjänstepaket och som levereras av interna IT-organisationer eller externa tjänsteleverantörer. Kostnaderna för IT hanteras som verksamhetskostnader.
Det finns också ett fjärde perspektiv. Här handlar det om IT som en tillgång för verksamheten, något som ger en mängd fördelar till sina ägare, inklusive men inte enbart intäkter och vinst. IT-kostnader ses här som investeringar.

Källa:  http://itsmf.se/itil/

Offert Direkt

Vad kostar det att köpa hela din IT i molnet?