Koncepta

IT-mästaren är lätta att ha att göra med.

Jonas Yxfeldt, IT-ansvarig
Koncepta

Koncepta är ett företag med fokus på varumärkesutveckling. De hjälper andra företag och organisationer att växa och utvecklas, och erbjuder en helhetslösning som omfattar telemarketing, it, ekonomi, administration och design och kommunikation. 

VARFÖR VALDE NI IT-MÄSTAREN?

– Vi har jobbat tillsammans sedan slutet av 90-talet, så vi har en lång och trogen relation med IT-mästaren, säger Jonas Yxfeldt, IT-ansvarig på Koncepta. Koncepta levererar själva IT-lösningar till olika uppdragsgivare, så som affärssystem, telefoni, ordersystem med mera. När företaget kände att de inte skulle klara allt på egen hand tog de hjälp av IT-mästaren.

”Vi har fått stabilare drift och en tydlig minskning av klagomål. Vi har även fått tillgång till fler funktioner än tidigare.”

Grafisk form: Sofia Arntell. Foto: Terése Andersson. Text: Lena Bjerfalk – IT-mästaren driftar våra servrar och har hand om basen, sedan förädlar vi deras produkt vidare och lägger på ett lager till, i form av till exempel hemsidor. Att valet föll på IT-mästaren var ganska självklart. Man såg att företaget var tidigt ute med nya tekniska lösningar. – Vi är ett företag som arbetar efter devisen att man ska göra det man är bäst på, resten låter man någon annan ta hand om. Då kan vi fokusera på våra bitar och på så sätt hela tiden utveckla vårt företag.

UTMANINGAR

När samarbetet startade var det en bra och stabil internetuppkoppling som Koncepta var i behov av. – Våra tjänster ut mot kund bygger på att vår uppkoppling är snabb och stabil. Är den inte det kan vi inte sköta vårt jobb fullt ut. Sedan cirka tre år tillbaka behövde Koncepta IP-telefoni och ytterligare en förstärkning av säkerheten i sin uppkoppling. – Det måste alltid fungera för oss, en trygg kommunikation är a och o. Under 2015 insåg vi att vi behövde byta ut vår serverpark och vi stod inför tre olika alternativ. Antingen kunde vi sköta all drift själva, välja en hybridlösning där en del var lokal och andra i molnet, eller så kunde vi lägga ut allt på extern part. IT-mästaren fick uppdraget. Våra användarupplevelser är de som har legat i fokus. Om vi har användare och anställda som är nöjda och glada så flyter arbetet mycket smidigare.

LÖSNING

– Hade vi haft allt lokalt hade vi behövt nyanställa och lägga mycket tid och pengar på själva driften, nu köper vi oss i stället tid till annat. Det är mycket bättre att låta IT-mästaren göra standardgrejerna som gör att all vår datakommunikation går snabbare. Deras helpdesk är dessutom oerhört bra. – Vi hinner helt enkelt inte med allt som händer i utvecklingen, därför är det bättre att fokusera på det vi är bäst på. Det är viktigt att våga släppa kontrollen också, säger Jonas.

RESULTAT

– Vi har fått stabilare drift och en tydlig minskning av klagomål. Vi har även fått tillgång till fler funktioner än tidigare. Vi vill inte stressa framåt utan tar en sak i taget. Sedan finns det förstås en anledning till att vi har valt att samarbeta med IT-mästaren under så många år. De är lätta att ha att göra med, sitter på stor kompetens och det är aldrig något krångel, säger Jonas.